söndag 26 april 2009

minbebis.com <3

http://www.minbebis.com/gravid_vecka_38.html

Ovan hittar ni en länk till minbebis.com's graviditetskalender och vad som står när man gått in i vecka 38 som jag gjort nu.
Här kommer ett litet utdrag; "En del ökar med 20 till 25 kg under graviditeten och andra mindre eller mer."
Ja det var alltså vad jag trodde, att allt från ca 10-20 var normalt, men även allt från 5-30 var brukligt utan att nån skrek rätt i ditt ansikte DU ÄR FÖR LITEN, ELLER FÖR STOR.

Hur eller hur så har jag en bit kvar till 20 kg, men skulle kunna tänka mig att det blir runt det. Jag tycker jag har ökat i vikt sakta men säkert och väldigt normalt, jag känner mig inte direkt stor, trots att kulan står rätt ut, visst är det tungt nu men jag känner mig fin och nöjd med min kropp.

Nu när jag var hos "farbror" doktorn i fredags så frågade han mig hur mycket jag gått upp, 14-15 kg sa jag (ärlig som jag är, vågen stod på 79,2 den morgonen, och jag började på 65 tyvärr, hade ju haft en plan om att gå ner fem kg innan bebb kröp in i min kropp)
Iaf så utbrister doktor, Det är för mycket! Håll käften borde jag svarat, men jag kommer inte ihåg vad jag sa mer än aha! Så mycket behöver inte bäbis, fortsätter han. Men jag kanske gör säger jag då! Nej inte du heller säger han då. 8 kg är normalt!

OKEJ, tack då farbror doktor, men nu kunde ju du kläckt ur dig detta liiiiite lite tidigare än i vecka 37, det är liksom inget jag kan göra åt detta nu, plus att min morska inte sagt nåt om att jag gått upp för mycket och alla kurvor och mått har jag följt normalt. Jag har ätit allsidig och nyttig kost, även om jag inte direkt tänkt på vad för onyttigheter jag stoppat i mig har jag inte överkonsumerat något förutom dessa shakes och någon kladdkaka för mycket förra veckan men som sagt efter shake tre dagar i rad och kladdkaka tre dagar i rad då liksom blir det för mycket av det goda och man slutar av sig själv, och på vågen har inget märkts.

jaja, bebb såg ut att må bra, och verkade ju vara normalstor så jag hoppas det är okej farbror doktor att jag druckit läsk denna helgen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fan vilken idiotläkare!!! Skulle byta om jag var du!!! Jag gick upp 20 kg och var mycket "tjockare" än var du ser ut att vara, både innan och under graviditeten!!! OCH INGEN SA NÅGONTING TILL MEJ OM MN VIKT!! kram

Kajsa sa...

Vilka jävla läkare du råkar ut för hela tiden! Jag blir ju förbannad!

akiz sa...

jag tycker han var dum dum!

Nettis sa...

Dum läkare som förmodligen inte vet något om vad som är normalt. Huvudsaken är ju att man följer kurvorna. 8 kg... Pyttsan!!!! De flesta går upp 12 kg och mer, vilket också är normalt. Själv gick jag upp 25 kg med Oliver och 21 nu med Melina. Lyssna inte på den dumma läkaren!! Lyssna på barnmorskan istället!!