tisdag 19 maj 2009

Första natten Hemma!!!

Det var en stor och omtumlande upplevelse.
Nu ligger jag fridfullt och sussar bredvid pappa i mammas och pappas stora säng, klockan är snart 7:00.

Men det var inte riktig som hos dom "dumma tanterna" på BB inte, dom som gillade att trycka klämma och ge mig stick och andra konstigheter, här hemma var det lugnt och tyst, ändå var jag inte riktigt nöjd, eller iaf visste jag inte hur jag skulle vara.

Hemkomsten gick jättebra igår, vi ammade vår lilla sessa och sen bytte vi stora bajsblöjan, och som ni flesta vet så brukar det inte komma så många ljud ur vår lilla sessa, men hon lärde sig nog ett och annat när barnmorskan och läkaren gjorde undersökningen...
Iaf kände jag att jag behövde en amningsbh så jag tog bilen till lindex och lämnade mina älsklingar hemma för en stund.

Det gick så klart bra, för pappa fixar allt, men hon visade prov på både röstresurser och otålighet, det fick bli pappas finger för att hon skulle vara nöjd.

Under kvällen sov hon mest och vi hann ut en sväng runt kvarteret för att premiär köra vagn och få lite frisk luft.
Sen började äventyret för oss, inget var riktig bra, hennes nya fina säng var nog alldeles för stor, och mjölken som runnit till var nog lite för bra, för hon ville äta hela tiden men allt fick liksom inte plats och ville komma ut både den ena och den andra vägen, sen att drabbas av hicka är ju inte så kul heller.

Det enda som dög var att ligga på pappas bröst och gosa/söka eller över mina sprängfyllda bomber, vet inte riktigt när vi kom till ro men tillslut efter klädombyte och blöjbyte hamnade hon i liggdelen till vagnen liggandes i spjälsängen som vi fick flytta till alldeles bredvid våran säng, och där sov hon sen till kvart över tre. Då var det lite mjölk som behövdes för att snabbt slumra in, men vid kvart över fyra vaknade hon igen då var det dags för bajsning ( och favoriten, kissa rätt ut över både skötbord och mamma) och självklart påfyllning efter det. Sen somnades det igen (skönt) för att vara väldigt sällskapssjuk nu vid sex, men då passade det med att bara få ligga nära mamma i sängen för att komma till ro.

Undra vad vi ska lära oss idag?

5 kommentarer:

Caroline sa...

Stort grattis till er lilla sessa! Varje dag kommer bli ett äventyr, men vad underbart det kommer att vara! Se till att mysa ordentligt med varandra så att ni lär känna den här fantastiska lilla flickan som kommit till er! Varma kramar //Kusin Caroline

akiz sa...

Underbart!!!!!Lite stök och bök är det alltid med en liten bebb, men det är bara välkommet!!!

Ni kommer fixa detta hur bra som helst, och jag är helt övertygad om att ni kommer bli superbra föräldrar för lilla Bebb!!!!

Säg till om ni vill ha hjälp med något, och du, jag diskar gärna er disk om ni vill!!!!!!!

Kajsa sa...

Uppdatera mera! Jag vill läsa mer! :D

Korta-inläggs-Nettis sa...

Jag sa till Melina att här hemma har skötbordet inga huggtänder, som det tycks ha på bb.. Sticks och kläms nåt förfärligt där ju..

Tips: Ta ett badlakan och rulla (på längden) så att du får en lång "korv". Lägg den som ett U uppe vid huvudändan och så en tunn babyfilt över det hela och voila!! Du har fått en mindre säng i sängen. Funkade jättebra både till Oliver och Melina. Bebisar vill ju sova trångt som de är vana vid från mammas mage.

Snuttandet i början tyckte jag var jobbigt men det är ju inte bara mat som bebis får ut av det hela. Det är ju en hel repertoar: mat, dryck, kärlek, närhet, trygghet, tröst, mys mm mm mm. Jag tyckte det var skitjobbigt i början med allt snuttande. Satt liksom fast i Melinas mun kändes det som. Nu är det mycket mycket bättre.

Hör av dig om du behöver hjälp gumman!! Eller om du bara behöver prata av dig!! Hormoner finns det liksom gott om i början. Säg till Robin att vara extra extra snäll och hjälpsam de här två veckorna. Du behöver lugn och ro och få lära känna er lilla bebb.

johanna sa...

Tack för alla tips nettan! ja robin har varit underbar, vet inte hur jag ska klara mig utan han efter dessa första dagar =(
fast det löser vi nog bebb o jag
och så har vi ju snälla nettan och akiz och alla andra såklart!!!