torsdag 15 oktober 2009

Recept på Lemon Bars


Till botten: Ugn 175g
ca 100 g osaltat rumstempererat smör
0,7 dl florsocker
2,8 dl mjöl
1/8 tsk salt

Mixa smöret och florsockret till ett krämigt fluff. Rör i mjöl och salt.
Tryck ut degen i en smörad form ca 28x20 cm.
baka i ugnen ca 20 min eller till den blivit ljusbrun.

Fylling:
2,8 dl socker
2 stora ägg
80 ml färskpressad citron ( ca 2 stora)
1 msk rivet citronskal
2 msk mjöl

Mixa sockret och äggen krämiga. Rör i citronsaft och skal, rör sen i mjölet.
Häll över den färdiga bottnen och baka i ca 20 min till i ugnen, tills fyllningen stelnat på toppen.
Sätt för att svalna. Pudra med florsocker.

Lemon bars passar till allt, varma direkt från ugnen, rumstempererade eller kalla.

Jag har översatt receptet från denna sida, och våra blev mycket bra, kommer dock säkert testa mig fram när jag gör dom igen för ytterligare perfektion.

Inga kommentarer: