fredag 3 juli 2009

Drömförlossning..

eller jag vet inte!
Vad är egentligen en drömförlossning, kan man ha det föresten? Jag menar ont gör det ju, fast det är ju ett underbart ont på sätt och vis. Sen har vi ju alla olika ont, eller olika hög smärttröskel.
MEN det är ju så mycket mer än bara lite ont, det är ju själva fasen fram till du är förlöst, med alla dess faser, sen är det ju faktiskt en ganska lång resa (tyckte personligen det ändå gick himla fort) innan du är där, man går ju (oftast) 40 vecko med olika krämpor och/eller humör.

I alla fall har jag tänkt mycket på min förlossning nu när akiz peter och deras bäbis står för dörren till verkliga livet.
Det var inte alls som jag hade tänkt mig, sen är det svårt att föreställa sig, tror aldrig man kan förbereda sig hur mycket man än läser och övar, för det ter sig så himla olika för alla, alla har sin egna unika stund.
Min stund gick väääldigt fort, poff skulle man kunna säga, (säkert har jag sagt det innan, men jag vaknade med tre minuter mellan vad jag inte visste då var värkar öppen noll, för att sen öppna mig fyra cm på en-två timmar och resterande sex cm på 30 minuter, en förstföderska öppnar sig "NORMALT" en cm på två timmar) och stackars akiz har redan haft en väääldigt lång stund, men vad är egentligen bäst. För även om min upplevelse var att mitt gick alldeles för fort jag kände mig snuvad på allt och blev chockad så skulle jag nog inte vilja ha det så som min akiz heller...

En sak har vi i alla fall lärt oss akiz och jag, lyssna INTE på vad alla säger, för så är det oftast inte.
OCH jag vill tillägga, vad du än går igenom är det värt det, det är värt det tusen gånger om och ännu mer, hur det än är skulle jag gärna göra om det igen med allt ont jobbigt läskigt spännande det innebär.

Snart är du där akiz då allt jobbigt är POFF, borta, tänker på dig/er. <3


3 kommentarer:

akiz sa...

Aldrig mer gravid!!!!!!
säger jag...hahaha. fy fasen, Men idag ska jag kämpa mig igenom allt, hoppas det är klart innan helgen är slut. puuuuuuuuuss

Tina sa...

haha sitter du och bloggar så sent ?:P

Nettis_75 sa...

Du har så rätt Johanna!! Ingen förlossning är den andra lik. Inte heller förväkar och latensfas har vi märkt. Alla får sin egen förlossning att prata om och det gör vi ju gärna vi tjejer. Karlarna gnäller på att vi alltid pratar förlossning men för oss kvinnor, som genomlider den, så är det nog den största händelse på jorden. Tusen gånger större än när killen skaffat ny bil, stereo eller annat krams som de kan prata om i flera timmar.

Fan va vi är bra vi kvinnor som kan överleva denna smärta utan gränser!!! Vi är helt enkelt bäst!!!