måndag 8 mars 2010

ingen bra dag eller.. forts

tappade visst det jag skulle komma till innan!
Det jag skulle komma fram till är det att idag, då jag fick veta att stumpen inte gått upp i vikt som hon borde, så självklart har hon matvägrat.
Snacka om att få lite lätt panik. Typ två skedar gröt vid frukost, sen en sked lunch, testade banan, som hon älskar, nej, något nytt ( som hon älskar), mannagrynsgröt nej. Tog fram välling då drack hon knappt en 1/3 portion. Skönt! Sen har allt som testats vägrats även bästa maten, potatis med smör, men då pappa försökte så veknade hon och åt alltså en potatis med smör till middag. Fast vi fick kämpa i henne den. Nu sover hon och innan hon somnade så drack hon knappt en halv portion välling.
???
Barnmorskan frågade mig ändå idag om hon brukar vara svår att mata eller äta dålig, och svaret är nej, men självklart blev jag osäker på mig själv, brukar det vara svårt.? Men nej jag vidhåller mitt nej, men visst trillskas hon ibland men absolut inte onormalt. Så idag är en väldigt ovanlig dag, ingen bra dag!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men om hon inte är riktigt pigg idag så ,det är nog därför som maten inte smakar just idag ....annars får hon komma till Farmor så ska jag försöka lura i henne lite mat puss

Ia sa...

Hej gumman, stressa ner. Barn har en naturlig överlevnadinstinkt och får i sig det dom behöver. Det är knappast så att hon har börjat få ätstörningar och medvetet "bantar" redan, det kommer först i tonåren...;-)
Man ska inte pressa dom och inte stressa upp sig, hon äter när hon är hungrig. Jag hörde en barnpsykolog som pratade om mat och barn, hon sa att man vinner aldrig "matkampen", man kan inte tvinga barn att äta, det bidrar bara till en negativ bild/inställning till mat. Istället läska, ställa fram färgglad, frestande mat utan att tjata (funkar kanske bara på lite större barn, men ändå)bla bla- världens längsta inlägg, lycka till. Kram från ia

akiz sa...

hon är inte svår att mata i vanliga fall, men som farmor säger, så är de ju inte så matfriska när de är sjuka de små liven. hon kanske har haft ont i halsen nu innan hon blev snorig, vem vet, och då vill de ju bara dricka helst. varm välling.

när hon blir pigg kommer hon att äta igen, så om hon iaf äter välling är ju det bra.
Alva levde på välling när hon var sjuk senast, jag fick inte i henne nån mat, men bättre välling än inget alls.....

var inte orolig gumman. stumpen är liten men hon mår bra och det går ingen nöd på henne......

hon äter när hon blir hungrig...

bvc stressar en bara med sina dumma kurvor.....

puuuuuuuss

mamma johanna sa...

tack söta