fredag 8 januari 2010

Trött är mitt andranamn

eller kanske till och med mitt första namn.
Nu är vår lilla underbara bebb snart 8 månader, dvs lika gammal, som länge hon var i magen och jag var medveten om henne. Jag/vi fick ju svaret på stickan den 16 september och den 16 maj ploppade hon ut!
Någon bra sömn hade man ju inte direkt som gravid och sömnen man får nu är ju inget vidare heller.
I natt sov min mamma hos oss, hon skulle försöka hjälpa mig med stumpan, nu är det ju så att stumpan har för vana (ovana) att vilja amma på natten, minst två gånger. Det kanske inte låter så mycket, men när man som sagt inte fått någon längre sammanhängande sömn på över ett år så är det skitjobbigt.
Jag har sagt det innan och jag säger det igen, jag tycker det är supermysigt att kunna amma det är verkligen ett underbart band man har med sitt barn, men som jag också sagt innan, om jag bara visste att klockan tre den 16 så är det slutammat då hade jag nu kunnat göra det utan att bli trött eller frustrerad eller uppgiven av att inte veta när vilket år den 16 ska inträffa.
Jag har nu sedan stumpen varit 5 och en halv månad ungefär sakta trappat ned på ammandet och har nu i över en månad i princip enbart ammat på natten, men när ska vår stumpa sova över även dom målen.?, ska jag hålla på tills hon blir 18 eller?

I alla fall sov jag lite bättre i natt men var ändå uppe två gånger och ammade, ca klockan halv ett och halv fem, sen sov stumpen till 9.

Lite tips och råd någon.., jag har testat mycket men önskar ändå alla knep jag kan få. Hur ska jag få min lilla tjej att sova från natt till morgon, jag går mer än gärna upp tidigt bara hon sov sammanhängande utan ammning eller annan föda på natten!

2 kommentarer:

Mette sa...

Förstår att du är trött. tufft att hon fortfarande vill äta på natten. Har egentligen inga råd att ge mer än att Wilgot började sova hela nätterna när vi började med välling och nu dricker han fullkornsvälling och sover ännu bättre. vaknar ju till ibland men då räcker det med nappen. Vi ger gröt vid 17-tiden och sen välling vid 19-19.30...men tyvärr är det ju så att en del vill ha mat mitt i natten...kanske det kan hjälpa om din sambo tar henne ett par nätter och du inte är i närheten utan i ett annat rum? hon kommer säkerligen att skrika och inte gilla det men efter ett par nätter kanske det hjälper? Önskar det fanns ett mirakel råd att ge dig...Tusen kramar

thelma sa...

håller med mette! nu e detr pappas tur...hehehehe