lördag 16 januari 2010

Mitt huvud

mitt huvud har väldigt lätt för att få huvudvärk, jag hatar det.
Oftast känns det som jag har haft en bra förklaring till varför jag fått huvudvärk, missat morgonkaffet, jag är otroligt beroende av morgon kaffet, ibland har jag helt enkelt varit uppstressad eller nervös över något, min kropp svarar alltid med att ge mig huvudvärk, det är liksom min lott i livet.
Eller sovit lite ( alldeles för lite) så får jag huvudvärk. Ibland får jag ont i huvudet när jag har mens. ( har det att göra med att jag förlorar blod eller , jag vet inte)
Sen kan jag även få ont i huvudet om jag till exempel vilar alldeles för länge mitt på dagen, mitt huvud blir liksom mosigt och jag får ont.
Nu har jag haft huvudvärk i flera dagar, jag har vaknat med huvudvärk, kanske är det för jag sovit väldigt lite nu flera dagar ( månader) i rad. Men som i natt jag vaknar vid halv tre av att stumpen gnäller lite, jag smyger in i hennes rum och ammar min stackars vattkoppiga tös, sen somnar hon och jag går tillbaka till sovrummet, nästa gång jag vaknar gör jag det av mig själv, kollar på klockan ser att den hunnit bli 6.30. Oj tänker jag, ska hon sova över sin vanliga rytm, hon vaknar vanligtvis var tredje/fjärde timma för att ammas...? Nej inte skulle hon det inte, efter kanske 10 minuter hör jag henne och smyger in för att amma.
(Jag har under en tid nu försökt bryta detta mönster med att amma på natten, men nu när hon är sjuk har jag inte hjärta, så jag försöker vara henne till lags så mycket det går så hon inte blir ledsen i onödan, även om hon har visat väldigt lite att hon lider av sina vattkoppor, så känns det onödigt att traggla sova)
I alla fall denna gången vaknade jag av mig själv utan att bli väckt av stumpen och ändå vaknade jag redan då med huvudvärk.
Men det lustiga med denna huvudvärken är att den vanligtvis går över efter frukost, då jag fått min kaffe och lite mat.
Då undrar jag har min kropp ställt in sig på att sova alldeles för lite, och när jag då får sova nästan fyra timmar i sträck tycker den att det är för mycket och ger mig huvudvärk...
Jag bara undrar.. strax innan jul var jag på vårcentralen och tog massa prover blodtryck, blodfetter och annat ( jag hade ju uppföljning på mitt för höga blodtryck(fetman) som jag fick i samband med graviditeten) I alla fall allt var bra, inget att anmärka på alls. Blev bara mycket besviken då jag inte fick väga mig, läkaren som kollade mig 8 veckor efter stumpan var född sa ju att han tyckte jag vägde för mycket.. uttryckte väl sig lite klantigt men i princip så sa han.
Nu har ju jag gått ner allt jag gick upp under graviditeten och lite till så jag hade mer än gärna velat höra vad han hade att säga om det.

Men skitsamma!, det jag undrar är ju då om allt nu var bra varför får jag så ofta huvudvärk?, jag får liksom huvudvärk av att sova, föresten får jag ont i ryggen när jag sover också, och det spelar ingen roll vilken säng jag sover i jag får alltid det (har inte testat alla sängar i världen dock)

Oj det blev en lång utläggning!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Johanna ...dricker du för lite (vatten) för man kan få ont i huvudet av det också ,men självklart också av att inte få sova....du skulle pröva sjukgymnasten som jag har varit hos ,han gör underverk med onda ryggar ......jag har haft en massa låsningar i ryggen och nacken och han knäcker det hur lätt som helst .Frågade varför man fick det och han sa bland annat stress osv/Virva

johanna sa...

jo vatten tycker jag att jag dricker... men kanske inte så mycket som man ska..! jo en sjukgymnast skulle jag nog gå till för ryggen har nog blivit lidande av stress. tack

fru olin sa...

kollat ditt järnvärde?

räkan sa...

du kan faktiskt ha en inflammation i en muskel i rygg el nacke, musklerna (en del) går faktiskt ända upp i huvudet, så hade jag de iaf, ont i huvudet jätte ofta och länge, flera veckor i sträck, då hade jag en inflammation i axeln..