onsdag 27 januari 2010

Försöker få ordning på nätterna!

Rutiner är viktigt, mycket viktigt! Men, rutiner är lite tråkigt tycker jag!

Det är inte så att vi vänder upp och ned på självklarheter, vi vaknar på morgonen äter frukost, gör oss i ordning, leker, vilar, äter osv. För det mesta infaller sakerna vi gör på samma tidpunkter, men är vi iväg på diverse aktiviteter så ruckas självklart tiderna endel.
Men med rutiner känner jag mig låst och styrd, jag gillar att vara spontan, bestämma vad som ska hittas på precis innan det hittas på.

Igår på bvc diskuterade vi just detta med rutiner eller "ritualer" vid läggning ( eftersom jag har problem med att få min stump att sova en hel natt) , gör precis likadant på dagarna som på kvällarna som på nätterna när hon ska sova, sa hon. Sjunger ni en sång eller tar på en speciell pyjamas så tänk på att göra det vid varje nattning. Det är viktigt med samma rutiner vid nattning. ( för det första vad menade hon med samma pyjamas, ska man bara ha en pyjamas, eller hur menade hon?)
För det andra, tyvärr sjunger vi ingen speciell sång vid nattning, vi sjunger inte alls. På dagarna går det hur bra som helst att lägga sig, jag lägger henne i sängen och hon somnar, om hon är trött. På kvällen somnar hon också oftast utan problem , om hon är trött. Men efter läggning för natten vaknar stumpen fortfarande var tredje timma, vad har det med rutiner att göra?

3 kommentarer:

Fia sa...

men hur orkar du om du aldrig får sova? jag blir på pissigt humör om jag missar en natts sömn. Ibland vaknar Sid till på natten och gnyr men då buffar jag honom lite i rumpan och så somnar han om, Då innebär det ju att han inte var så hungrig, funkar varje gång. men det kanske är lite sent att börja med nu?

johanna sa...

Jag orkar inte, har ofta huvudvärk, är ofta sur..., jag har testat allt (tror jag, inte hoppas jag) och kanske är det så att vissa saker inte ens funkar längre hon är smart vår tös. smisk i rumpan funkar ibland =)

akiz sa...

alva sov också hela nätter som liten plutt, men så en dag kom hon på att hon skulle vakna,,,,,, vet inte varför men mat e tydligen gott,,,,, puss