tisdag 21 oktober 2008

Knäckebröd

Det är så lustigt med knäckebröd,
jag kommer ihåg från skoltiden hur jag och Sofia kunde sitta hela lunchrasten i matsalen och äta knäckebröd efter knäckebröd, det var bara så himla gott.
Sen när man kom hem på kvällen och tog ett knäckebröd var förtrollningen som bruten, det var inte alls lika gott som i skolan...
Men jag liksom har låtit det vara.., men nu har jag börjat grunna på det igen.
När jag var liten och sov över hos farmor och farfar, vilket var väldigt ofta, fick jag alltid (om jag ville) knäckebröd till frukost, med kalmarkorv och paprika, mums så gott!
När man var hos någon kompis och åt knäcke, var dom alltid så goda och man kunde smäcka i sig flera stycken.
Men likadant hela tiden hemma var det aldig lika gott.

Nu på jobbet brukar det vara jag som står för inhandlingen av fikabröd och annat, så jag brukar även köpa knäckebröd, det finns många många olika goda sorter. igår köpte jag vanliga Wasa husman, och som alltid utanför hemmet är dom hur goda som helst. Jag trodde jag inte skulle kunna sluta äta idag.

Hur kommer detta sig, varför är knäckebröd alltid godare när man är "borta"???

Nu kom jag och tänka på en annan sak som jag brukade göra med min kompisar när jag var yngre ca 10-12 år, jo vi brukade ringa min faster som då bodde i mitt i stan i nybro, hon var mammaledig och var alltså hemma för det mesta. Så fort hon hörde min röst visste hon vad som vankades, nämligen rostbröd, det var bara att plocka fram ur frysen sen satt vi där och åt upp nästan en hel limpa, det var aldrig så gott som det var hos faster. ( jag förstår inte hur vi kunde komma oss för men som sagt man var ju bara en 10 år sådär)
Vill i alla fall sända massa tack till min faster för jag kommer inte ens i håg om vi tackade då men det måste vi väl bara gjort, jag vet också att hon aldrig glömt det för hon kan påminna mig än idag! haha

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller fullständigt med dig om det där med knäckebröd. Jag började fundera lite på om det är så att den sortens knäckebröd man får borta inte finns i affären över huvud taget men det gör det ju. På jobbet får vi knäcke och det är supergott. Jag testade att köpa samma sort hemma men det smakar bara inte lika gott hemma helt enkelt! Mycket märkligt!!!

Wicke sa...

så sant som det är sagt!

Anonym sa...

knäckehäxan , e d du det? haha

Anonym sa...

Knäckebrödsfunderingar? ja, alla kan ju inte må skit, hahaha. Fin din "nya" blogg är...

Anonym sa...

haha jaaa det är jag som är knäckehäxan haha!
ja visst är det märkligt, man köper samma men ändå smakar det annorlunda!

Anonym sa...

så finnt du har gjort det:)kram

Anonym sa...

Du har den finaste bloggen nu babe! =)

Akiz sa...

vad fiiint du har gjort din nya sida...jag gillar grisen bäst!!! hahahahaha

Anonym sa...

Akiz: Det är ingen ny sida. Det är samma sida med ny design.

Anonym sa...

ROPPIN!

"Och killar ska bli stämplade borde tjejer som dragits till "badboys" också ha en stämpel i pannan där det står "ugly skank" och dess motsvarighet "smart girl".


Hmm... ser du något galet i din svenska?

Alla kan göra fel!
Nya sida, sy design What ever!!!

Haha, puss på da!

Robin sa...

Jag ser att jag råkade skriva och istället för om..

Ungefär som att skriva sy istället för ny. Puss ;)

Anonym sa...

Hahahaha... sy, ny, what ever igen.
man kan sy och designa kläder också :)