onsdag 25 november 2009

Jag kastar in handduken ett tag tror jag

Nu är jag så trött, jag orkar inte mer, jag kanske är löjlig kanske vek. Men just nu är jag så himla himla trött.
Då menar jag inte trött på det sättet att jag skulle kunna somna stående, utan helt enkelt bara trött i hela kroppen hela jag är trött.
Vår skatt har varit snorig nu ett par dagar vilket säkert har blivit droppen, för jag tror inte jag sovit mer än fyra timmar varje natt i snitt och dom är ju inte sammanhängande nej nej, vår tjej är en powernap tjej, sover sådär en två timmar max, sen är hon pigg vill leka eller äta eller kanske bara böka lite (mycket).
Igår var jag sådär överonödigt huslig med, jag hann dammsuga, diska, handla, laga mat slänga sopor och tvätta. NU är inget utav detta speciellt jobbigt, dammsuger gör jag nästan varje dag (och dammar) jo tvätten är jobbig jag hatar springa dessa fem våningar upp och ned för att mötas av en fortfarande blöt tvätt, eftersom fläkten i torkrummet stänger av sig själv när den känner för det, man skulle behöva stå där nere och passa på den.
Det jag menar är bara att under dagen är jag inte speciellt trött, det händer väl att jag blir trött ibland och självklart vilar jag då. Men, jag gillar heller inte att se dammtussarna, vilket gör att jag hellre dammsuger än vilar, sen vill jag inte påstå att jag är överpedantiskt, men när man går hemma i princip hela dagarna ser man allt som behöver göras och så gör man det.
När man då har varit" sådär duktig" en dag och sen har en överenergisk tjej på kvällen då blir det droppen. Igår hade vår skatt super svårt att somna för natten och det lustiga är att även om det säkert har att göra med hennes snoriga näsa så tror jag hon helt enkelt bara var skit pigg och leksugen, jag i min tur blir bara alldeles för trött för att orka med en busig tjej, men så fort hon somnat och jag gör mig i ordning och lägger mig i sängen och hon fortfarande sover då saknar jag henne, hennes underbara leende hennes busiga ögon och hennes allt för pigga kvälls beteende.
Så jag tror att jag helt enkelt borde kasta in handduken ett tag bara, jag behöver samla på mig kraft och energi.
För jag lovar att snart är denna tröttperiod säkert över det går liksom i vågor , man är pigg glad sprallig och har det där leendet på läpparna, sen kommer dom dagarna då man knappt orkar sätta på det där leendet ( men man gör det oftast ändå) och var glad, pigg och sprallig glöm det, trött sur och ful är man då.

7 kommentarer:

mammatajkon sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
fru olin sa...

kram.... det är jobbigt, men man står ut, fast man inte tror det ibland......


(det var jag som kommenterade innan, men från ett blogger-konto... (funderar på att flytta över min blogg) försökte ta bort, men det blev knasigt...men om du undrar)

akiz sa...

usch jag förstår precis vad du menar. Man vill liksom inte sova på dagen, då vill man vara vaken och det är inga problem, men man vill sova på kvällen och på morgonen.tyvärr vill inte våra små det, och alla säger att man ska sova på dagen! ellerhur??!!! hur kul e det liksom?! men man kanske måste tvinga sig till sömns någon dag för att orka med, ELLER ställer man lite högre krav på gubben där hemma!Det funkar mycket bättre när man samarbetar och hjälps åt!!!

Jag är mycket piggare och framförallt gladare nu när jag pratat med peter om hur jag känner och han stöttar mig och "hjälper till hemma"! Det blir lätt en ond cirkel annars. Vi känner att vi gör ALLT och har inte ork att vara pigg och glad, som vi egentligen faktiskt ÄR!!! Man passar barnet och donar hela dagarna och när kvällen kommer vill man bara sätta sig ner och se på TV, läsa eller blogga, ja du vet. Men då ska man hinna med att duscha, äta, natta (om det går), göra saker som man inte hinner med eller kan göra med en bebis, och tiden för sömn blir allt för kort! Man vill ju vara JAG också och inte bara mamma och hemmafru!

MEN, jag har lärt mig att se lite mellan fingrarna på allt som måste göras hemma, men det ÄR svårt!!!! och då ÄR jag ändå PEDANTISK!

Jag HATAR när det är smutsigt hemma, men när jag är trött väntar jag till Peter kommer hem och tar tag i det lite snabbt då, så tar han Alva(om jag nu MÅSTE). Då går det mycket lättare och snabbare.

Sedan är det faktiskt inte så att det är VI som ska göra allt bara för att vi går hemma!!! Nej, nej, man ska samarbeta och hjälpas åt!

Peter har iaf "hjälpt" mig massor och allt gå såååå bra nu, sedan jag "bad" om lite "hjälp". Nu är det bara kul att städa och laga mat osv bara för att jag vet att jag inte måste ;)

Nä, samarbete är A och O!

puss puss

Wicke sa...

Hang in there gumman! Jag har förstås ingen aning om hur det känns i din situation, men när saker och ting känns övermäktiga försök att inte vara så hård mot dig själv..

"Even this shall pass"

Puss <3

johanna w sa...

tack för goa och visa råd mina vänner!!! puss puss på er

Mella sa...

Jag tycker du är fantastisk! Världens bästa Mamma, en sån som jag också vill bli en dag. Förstår att det är frustrerande att aldrig få sova ut, vet ju hur det är även utan en bebis. Men du kommer fixa det här, det är jag helt övertygad om :) Kommer över nån kväll i nästa vecka, då har säkert både du och Bebban piggnat till lite. Tänker på er! Puss o kram

johanna sa...

tack gulliga mella jajamen nästa vecka är vi pigga för mys!