torsdag 4 oktober 2012

Äntligen här, den 25 september 2012 kom vår andra skatt till världen!

Som vi väntat och som vi längtat efter liten i magen.

På morgonen tisdagen den 25 september vaknade jag med värkar klockan 6 men det blev bara 4 stycken så jag släppte i väg prinsing till jobbet, men bestämde att Nouvelle och jag skulle vara hemma och strunta i dagis.
Jag hade nämligen haft en lustig natt med lite oregelbundna värkar och sammandragningar så jag var trött, tänkte att vi tar ytterligare en mysdag hemma bara hon och jag.

Men så vid 10.05 satte det igång igen och denna gången höll det i sig med ca 12-9 minuter mellan värkarna till 12 och jag började fundera på om det verkligen var nåt riktigt på gång, jag ringde Linn om råd som sa att jag faktiskt kunde ringa förlossningen och förbereda och fråga.
Vid 13, då det fortfarande höll på likadant med lite oregelbundna värkar ibland nere på 6 minuter mellan för att sen bli 10 minuter mellan så ringde jag förlossningen som sa att jag borde vänta lite det ska vara mycket kraftigare ( vad visste hon om hur kraftiga dom var, det hade jag inte sagt) men att det även borde vara 3 värkar på 10 minuter.
Nähädu tack hade jag lust att säga, förra gången gick det mycket fort och jag är rädd att föda på bron.
Men det gjorde jag inte utan mesade bara med, fast egentligen kände jag mig himla cool.

Nouvelle och jag hade en mycket mysig dag, trots värkar, hon klappade mig och kramade mig när jag hade som ondast och frågade vad bebis höll på med där inne i magen.
Framåt två började det göra mycket ondare men var ändå ca 6 minuter emellan, jag messade och pratade med både prinsing,  fia och mamma som rådde mig att ta mig in till Kalmar, och vid 15 bestämde jag mig för att köra själv.
Kändes riktigt coolt att "checka in på toppen av Ölandsbron" strax efter en värk. Vid 16 var jag framme på mammas jobb och vi bestämde att vi skulle hämta upp prinsing och sen hämta mat, nu gjorde det himla ont när värkarna kom.
Vi beslutade också att vi skulle vara kvar i kalmar ett tag till så vi åkte hem till Virva och Tage för att äta, vid 18 ringde jag förlossningen, denna gången sa jag " Jag tänkte komma in till er nu!!!" Tänkte att det inte är värt att låta dom säga att jag nog kunde stanna hemma ett tag till.
Värkarna hade nu ca 3-5 minuter mellan sig.

Vid klockan 19 undersöks jag på förlossningen och dom säger att jag är öppen 3 cm.., wow det är nog på g!!!

Dom frågar om jag vill ta ett bad, jag ta ett bad jag kände mig som en unge på julafton, skulle jag få testa på mer än lustgas denna gången.
Men NEJ, högt blodtryck satte stopp för det.
Däremot sa dom att jag kunde börja med lustgasen vid ca 20.00 och då kände jag wow igen. Är det så det ska kännas. Prinsing och jag hade en riktigt rolig förlossning under denna tiden ( förra gången blev det ju inte tid för varken prat eller skoj)
Ett roligt minne som vi skrattade gott åt är när jag säger med spänning i rösten "vet du vad jag har med mig?" varpå prinsing gissar ostbågar! självklart skulle man varit där och självklart är det mest internt men kul var det iaf. Det jag syftade på var nämligen tandkräm och tandborste så så himla häftigt var det inte som jag säkert fick det att låta med min lustgasfylla.

Sen blev klockan 21.00 och jag undersöks igen, prinsing och jag hade tippat om hur mycket jag öppnat mig, jag gissade på 6 cm och prinsing säger 4 eller 3cm han är ju inte riktigt lika mycket optimist som jag, haha!
Men så säger hon nu har du öppnat dig till 4cm.
VA?! 4 cm inte mer känner jag.
MEN så 21.05 så går vattnet med buller och bång det kändes som en storm i magen och underlivet FY FAN rent ut sagt.
Nu funkade inte lustgasen längre och jag kunde inte kontrollera någonting, efter en stund ber jag prinsing ringa på klockan för allt känns jätte konstigt men ingen kommer.., SÅKLART det är ju andra förlossningen där jag lyckas pricka in denna "stormen" vid vaktbyte, till slut ber jag prinsing att springa ut och hämta dom.
Och när dom kommer in är klockan 21.42 och förlossningssköterskan ser direkt att jag har börjat krysta, så det är bara att ta av mig trosorna!
5 minuter senare, 21.47 kommer vår lilla prins till världen, alldeles fantastiskt fin.
3640 g stor och 48 cm lång är vår skatt när han föds.

I tisdags hade vi hembesök av bvc och vågen visar 3730 g vilket känns underbart, mjölken har runnit till och han verkar få i sig som han ska.

Idag har storasyter Nouvelle varit på dagis för första dagen sedan lillebror kom och det har gått jättebra när dom frågade vad hennes lillebror heter svarade hon MIO!
Och så får det bli vår lillprinsing ska heta Mio.


1 kommentar:

Anonym sa...

Åhhhh så underbart. Fint och bra skrivet gick tårar i ögonen. Så glad för er skull. Ingen lycka är så stor som när ens barn föds / akiz